پایگاه علمی مهندسی معماری دریایی

پایگاه علمی مهندسی معماری دریایی


معرفی شناورهای دریایی
تقسیم بندی شناورها با توجه به روش تحمل وزن
تقسیم بندی شناورها بر اساس روش ارتباط با آب
تقسیم بندی شناورهای تجاری بر اساس ظرفیت حمل بار 
تقسیم بندی شناورها بر اساس فرم بدنه
انواع شناورهای نظامی
کشتی ها و قایقهای بادبانی و پاروئی
قایقهای بادبانی مخصوص مسابقات المپیک
قایقهای موتوری ( تفریحی - ورزشی - ماهیگیری)
قایقهای پاروئی مخصوص مسابقات روئینگ

 

تقسیم بندی شناورها با توجه به روش تحمل وزن

شناورهاي مدرن امروزي را با توجه به روش تحمل وزن شناور مي توان به صورت زیر دسته بندي نمود:

- شناورهاي متکی به نیروي هیدروستاتیک (Hydrostatic Support) نظير كشتي هاي معمولي
- شناورهاي متکی به نیروي هیدرودینامیک (Hydrodynamic Support)  نظير هيدروفويل ها
- شناورهاي متکی به نیروي استاتیکی هوا (Aerostatic Support) نظير هاوركرافت ها
- شناورهاي متکی به فشار آیرودینامیک (Aerodynamic Support) نظير آكرنوپلن



 
 

تقسیم بندی شناورها بر اساس روش ارتباط با آب

 

ارتباط شناور با آب به سه روش مختلف میباشد:

- روش اول روش بویانسی هیدرواستاتیکی میباشد که شناورهاي معمولی جابجایی ،‌ SWATH  ،کاتامارانهاي کم سرعت و تریمارانها از این نوع محسوب میشوند.

- روش دوم روش ایجاد لیفت دینامیکی است که شامل شناورهایی است که مجهز به فویل بوده و در سرعتهاي بالا بانیروي لیفت هیدرودینامیکی از آب بیرون آمده و اصطلاحاً داراي تکیه گاه دینامیکی هستند .

- روش سوم نيز روشی است که هاورکرافتها از آن بهره میگیرند. در این روش ، شناور با دمیدن هوا به زیر خود ، فشار استاتیکی هوا تولید نموده و یک بالشتک هواي فشرده در زیر خود میسازد.  لازم به تذکر است که اکرانوپلنها را میتوان جزء دسته لیفت دینامیکی نیز در نظر گرفت با این تفاوت که نیروي لیفت ایجادشده در اثر تغییرات جریان هوا روي بال آن خواهد بود و نیروي لیفت آیرودینامیکی است.

  بیشتر ...


 

شناورهاي هيبريدي

برخی از شناورها از ترکیب روشهاي ذکر شده در بالا استفاده میکنند. مثلاً شناورهاي کاتاماران مجهز به فویل از ترکیب لیفت دینامیکی با لیفت بویانسی استفاده میکنند.  شناورهاي تندرو نیز از ترکیب بویانسی استاتیکی و لیفت دینامیکی بهره میگیرند. به اینگونه شناورها که بین گوشه هاي مثلث تعلیق قرار میگیرند، شناورهاي هیبریدي میگویند.

 

 


تقسیم بندی شناورها بر اساس ظرفیت حمل بار

 



1_هندی (Handy) و هندی ماکس (Handymax) - راحت گذر:

هندي و هندي ماكس عموماً به كشتي هاي مخصوص حمل بارهاي فله خشك با ظرفيت (dwt) زير 60000 تن اطلاق مي گردد . هرچند برخي از تانكرهاي كوچك نيز در اين طبقه بندي قرار داده مي شوند ولي از اين كشتي ها بيشتر جهت حمل حبوبات و غلات ،‌ محصولات فلزي فله ، محصولات جنگلي و كودشيميايي استفاده مي گردد . اين كشتي ها جهت تردد به بنادر كوچكي كه داراي محدوديت هاي طول و آبخور بوده و فاقد تسهيلات لازم جهت تخليه و بارگيري هستند  مناسب مي باشند .

 
     
 

برخي از تقسيم بندي ها هندي ماكس را بعنوان زيرگروهي از كشتي هاي هندي ( هندي سايز ) در نظر گرفته و برخي نيز اين كشتي ها را در گروه جداگانه اي قرار داده اند . كشتي هاي هندي ماكس به سوپر ماكس (Supermax) نيز معروف مي باشند . كشتي هاي هندي ماكس معمولاً طولي بين 200-150 متر دارند .  

 

 
2_پاناماکس(Panamax) – پاناماگذر :

پاناماكس بیانگر بزرگ ترین اندازه مورد قبول برای کشتی های عبور کننده از "کانال پاناما" بوده . هر دو گروه كشتي هاي باري و تانكر مي توانند در اين گروه قرار گيرند . طول این گونه کشتی ها حداکثر 275متر و عرض آنها حداکثر32 متر و ظرفیت (dwt) متوسط آنها حدود 65000 تن است . اين كشتي ها عمدتاً جهت حمل ذغال سنگ و  غلات مورد استفاده قرار مي گيرند . هر چند در حجم هاي كمتر ،‌ بارهاي فله كوچك نظير محصولات فلزي ،‌محصولات جنگلي و كود شيميايي نيز حمل مي كنند . 

 



 
3_کپ سایز(Capesize) - دماغه گذر :

اين طبقه براي گروه خاصي از كشتي ها درنظرگرفته شده است . كشتي هايي كه مشخصه هاي عمومي آنها بگونه اي است كه توانايي عبور از كانالهاي پاناما و سوئز را ندارند . اين محدوديت تنها از نظر ابعاد بوده و ظرفيت آنها الزام محدود كننده نمي باشد . اين كشتي ها نياز به ترمينال هاي با عمق آب بالا داشته و عموماً جهت حمل مواد خام نظير سنگ آهن و ذغال سنگ مورد استفاده قرار مي گيرند.اندازه ظرفیت (dwt) آن ها بین 80.000 تا 175.000 تن است. با توجه به ابعاد اين كشتي ها تنها تعداد كمي از بنادر دنيا زيرساخت هاي لازم براي پذيرش اين آنها را دارند . با توجه به آنچه ذكر شد اين كشتي ها براي دريانوردي بين اقيانوس ها بايد از دماغه هاي Cape Horn يا Cape of Good Hope  استفاده نمايند .

 

 


4_افراماکس(Aframax) - ارزان بر :

 

افراماكس به تانکرهای با ظرفيت (dwt)  75.000 115.000 تن  اطلاق میگردد. عرض اين كشتي ها بيش از 32 متر بوده و نام آن از سيستم نرخ گذاري تانكر ، AFRA( Average Freight Rate Assessment) گرفته شده است .

 


 
5_سوئز ماکس(Suezmax) – سوئزگذر :

بیانگر بزرگ ترین اندازه مورد قبول برای کشتی های عبورکننده از کانال سوئز است. تا قبل از سال 1967 تنها تانكرهايي با ظرفيت (dwt) 80.000 تن قادر به عبور از كانال سوئز بودند .کانال سوئز بین سال های 1967 تا 1975 به علت جنگ اعراب و اسرائیل بسته و غیر قابل استفاده بوده است .پس از بازگشایی کانال ،ظرفیت این کانال به حدود 150.000 تن رسيده و در نظر است تا اين مقدار به 200.000 تن افزايش يابد .

 



 
6_وی ال سی سی (Very Large Crude Carrier):

 

ظرفيت (dwt) این شناورها بين 150.000 تا 320.000 تن مي باشد .شناورهایی هستند که توانایی عبور و مرور در بسیاری از بنادر را دارند.اکثر بنادری که دارای محدودیت عمق می باشند مانند بنادر اطراف دریای مدیترانه ، غرب افریقا و دریای شمال ، توانایی جای دادن این شناورها را در خود دارند.

 

7_ یو ال سی سی(Ultra Large Crude Carrier):

ظرفیت (dwt) این شناورها بین 300.000 تا 550.000 تن  بوده است.این شناورها توانایی حمل نفت خام در مسیرهای طولانی از خلیج فارس تا اروپا، امریکا و شرق آسیا را دارند . اندازه فوق العاده بزرگ این شناورها نیاز به بنادر ویژه را می طلبد.

 
 


نویسنده: مهندس محمد حسین تورانی ׀ برچسب:, ׀ <-PostCategory-> ׀

CopyRight@ 2012 , www.keshti.org , All Rights Reserved
استفاده از مطالب سایت بدون ذکر منبع ممنوع می باشد . |
مهندس محمد حسین تورانی